უკეთესი საცხოვრებელი

მთელს ირმის ნახტომში გაფანტული არიან ვარსკვლავები, რომლებიც მზეს ჰგვანან. მათი პლანეტები სიცოცხლისათვის უფრო მეტად თავსებადი შეიძლება აღმოჩნდნენ, ვიდრე ჩვენი მშობლიური დედამიწაა(OSU).

ამის მიზეზად მეცნიერები პლანეტების უფრო მეტად გაცხელებულ ბირთვს ასახელებენ, რომელთა ტემპერატურები დედამიწისაზე მეოთხედით მეტი შეიძლება იყოს. ეს პლანეტას გეოლოგიურად უფრო აქტიურს, უფრო თბილს ხდის და თხევადი წყლის საკმაო რაოდენობით არსებობას უზრუნველყოფს.

თავიანთ ახალ კვლევაში ამერიკელმა მეცნიერებმა სპექტრომეტრ HARPS-ით მიღებული მონაცემები გამოიყენეს, რომელიც ჩილეს მთებში არსებულ ევროპის სამხრეთულ ობსერვატორიაში(ESO) ფუნქციონირებს. გამოკვლეულ იქნა მზის „ორეულები“, ვარსკვლავები რომლებიც ჩვენს მნათობთან ახლოს ზომებით, ასაკითა და შემადგენლობით არიან. ამასთან ერთად მთავარი, რაც მეცნიერებს აინტერესებდათ, თორიუმისა და ურანის რაოდენობაა, რადიოაქტიური ელემენტებისა, რომელთა დაშლა პლანეტების სიღრმეებს აცხელებს და მათი ლითოსფეროების აქტიურობას უზრუნველყოფს.

ჯერჯერობით უცნობია, რადიოაქტიური დაშლა, რომელიც მანტიაში მიმდინარეობს, ბირთვიდან გამოყოფილ ენერგიასთან ერთდ, როგორ უზრუნველყოფს ზღვებისა და ოკეანეების დედამიწის ზედაპირზე არსებობას და მათი დონეების რეგულაციას. ამის საფუძველზე შეიძლება ითქვას: თუ გაცხელებისათვის საჭირო რადიოაქტიური ელემენტების რაოდენობა საკმარისია, მაშინ პლანეტა სიცოცხლის ჩასახვისათვის ვარგისი შეუძლლება აღმოჩნდეს.

მზის რვა „ორეული“ ვარსკვლავიდან შვიდი გაცილებით მეტ თორიუმს შეიცავს ვიდრე მზე. შესაბამისად, შეიძლება ვივარაუდოთ, რომ თორიუმი მათთან მდებარე პპანეტებზეც ბევრია და მათი წიაღიც კიდევ უფრო თბილია. მაგალითად, ამ ვარსკვლავთაგან ერთ-ერთს მზეზე 2,5-ჯერ მეტი თორიუმი აღმოაჩნდა. გამოტვლების მიხედვით, ასეთ შემთხვევაში პლანეტა 25%-ით მეტ სითბოს უნდა გამოიმუშავებდეს. ასეთი პლანეტის ლითოსფეროს აქტიურობა მეტია და მეტ ხანს გრძელდება, ვიდრე დედამიწაზე, რითაც სიცოცხლეს გაჩენისა და განვითარებისთვის მეტი შანსი ეძლევა.

თუ მზე, რადიოაქტიური თორიუმის შემცველობით გამორჩეული, ტიპიური ყვითელი ჯუჯა ნამდვილად არ არის და მისმაგვარ თანამოძმეებში თორიუმი შეიძლება მეტი რაოდენობითაც იყოს, მაშინ მათ გარშემო არსებული სიცოცხლისათვის თავსებადი პლანეტებიც მეტი იქნება, ვიდრე შეიძლება ვივარაუდოთ. მოკლედ, ბევრ სხვა მნათობზეც არის ასეთი დაკვირვებების ჩატარება აუცილებელი, რვა ძალიან ცოტაა.