რეიონიზაციის ეპოქის დროინდელი გალაქტიკები

ასტრონომებმა, რომლებიც ორბიტალური ტელესკოპი „ჰაბლი“-დან მიღებულ მონაცემებზე მუშაობდნენ ამ დროისათვის ცნობილთა შორის, უძველესი შვიდი გალაქტიკა აღმოაჩინეს, რომელთა წარმოქნის დაწყების დრო რეიონიზაციის დაწყების ეპოქას ეკუთვნის(ScienceNow; BBC News).

გალაქტიკათა სინათლე, მათი ასაკის მატებასთან ერთად, სპექტრის წითელ ნაწილში ინაცვლებდა(დოპლერის ეფექტი), ამიტომ, მათგან ყველაზე უფრო ხნიერის დასანახავად, საჭიროა კამერა, რომელიც ინფრაწითელი დიაპაზონისადმია მგრძნობიარე.

აღმოჩენა ყველაზე უფრო თანამედროვე მოწყობილობის საშუალებით მოხერხდა, რომელიც „ჰაბლზეა“ დაყენებული – ფართოკუთხიანი კამერა 3(1). ის ასტრონავტებმა 2009 წელს კოსმოსური ბორანიდან ღია კოსმოსში გასვლით დაამონტაჟეს.

100 საათიანი დაყოვნებით მიღებულ გამოსახულებაზე, ასტრონომებმა შვიდი გალაქტიკა შეამჩნიეს, რომლებიც დიდი აფეთქებიდან 380-600 მილიონი წლის მერე ჩამოყალიბდნენ. ეს პერიოდი, რომელიც სამყაროს გაჩენიდან პირველი მილიარდი წლის მერე დასრულდა, მეცნიერები მას რეიონიზაციას უწოდებენ. ამ დროს დაიწყეს ფორმირება პირველმა გაალქტიკებმა და ვარსკვლავებმა, „ბნელი საუკუნეების“(2) სამყარო მათი სინათლით აივსო.

რეიონიზაციის ეპოქის ექსპერიმენტულ შესწავლას უდიდესი მნიშვნელობა აქვს იმის უკეთ გასაგებად, თუ როგორ მიიღო სამყარომ თანამედროვე სტრუქტურა. ეს საკმარისი მგრძნობელობის ინსტრუმენტების არ ქონის გამო დიდ სიძნელეებთანაა დაკავშირებული. ასტრონომები იმედოვნებენ, რომ სიტუაცია ამ მიმართულებით მაშინ შეიცვლება, როცა 2018 წელს ორბიტაზე ჯეიმს უების სახელობის ტელესკოპი გავა. ის ქინება აღჭურვილი მოწყობილობით, რომლითაც სამყაროს კიდევ უფრო ადრეულ ისტორიაში ჩახედვა იქნება შესაძლებელი, ვიდრე ამას ახლა „ჰაბლი“ ახერხებს.