ტიტანის ატმოსფეროში აზოტი ოორტის ღრუბლიდან მოხვდა

ამერიკელი და ფრანგი მეცნიერბის აზრით, ტიტანის ატმოსფეროსა და ოორტის ღრუბლიდან მოსული კომეტების შემაგდნელში არსებულ აზოტს ერთი წარმომავლობა აქვს.

ასტროფიზიკოსებმა აზოტის იზოტოპების N-14 და N-15-ის თანაფარდობა განსაზღვრეს, რომელიც სატურნის თანამგზავრ ტიტანზეა და დასკვნეს, რომ ის თითქმის იგივენაირია, როგორც ოორტის ღრუბლის კომეტებში. ნივთიერებები, რომლებისგანაც ტიტანი წარმოიქმნა, ადრე ალბათ იგივე პირობებში იმყოფებოდნენ, როგორშიც ოორტის ღრუბლის კომეტები.

მეცნიერთა აზრით, მზის სისტემის მილიარდობით წლების განმავლობაში არსებობის მიუხედავად ამ იზოტოპების თანაფარდობა მნიშვნელოვნდა არ უნდა შეიცვალოს. აქამდე ითვლებოდა, რომ აზოტის იზოტოპების თანაფარდობა დედამიწასა და ტიტანზე ერთნაირი იყო. ეს ფაქტი კი პლანეტებზე აზოტის წარმომავლობის განსხვავებულ ბუნებასა და ვარსკვლავური სხეულების განსხვავბეულ ევოლუციაზე მეტყველებს(ადრე დედამიწის ატმოსფერო ტიტანისას ჰგავდა).

ტიტანი – ყველაზე დიდი სატურნის 62 თანამგზავრიდან. დიამეტრი დაახლოებით ორჯერ, ხოლო მასა 50-ჯერ მცირეა დედამიწისაზე. ის გაყინული წყლისა და მთის ქანებისგან შედგება. ატმოსფერო ძირითადად აზოტისგან შედგება, სისქით 400 კილომეტრი.

ოორტის ღრუბელი – ჰიპოთეტური რეგიონი მზის სისტემის კიდეზე, მზიდან მის გარე ნაწილამდე მანძილი დახლოებით 1 სინათლის წელია. ითვლება, რომ ღრუბელი გრძელპერიოდიანი კომეტების წყაროა და საწყისი გაზურმტვროვანი დისკოს ნარჩენს წარმოადგენს.

ერთობლივი კვლევა NASA-მ და ევროპის კოსმოსურმა სააგენტომ ჩაატარეს. ამ დასკვნების შემოწმებას ისინი კომეტა 67P/ჩურიუმოვ-გერასიმენკოს კომეტის შესწავლით აპირებენ. 2004 წელს ევროპის კოსმოსურმა სააგენტომ ზონდი „როზეტა“ გაუშვა, რომელიც ამ კომეტას 2014 წლის აგვისტოში შეხვდება.

დედამიწაზე აზოტის მოხვედრის საკითხი ისევ ღიად რჩება. აზოტის იზოტოპების შემცველობის განსხვავებული თანაფარდობა, მზის სისტემის ობიექტებზე მისი მოხვედრის განსხვავებული გზების მოწმობაა(ოკეანე ტიტანზე).