მოკლედ მზის სისტემის შესახებ

პლანეტებიანი სისტემა, ცენტრალური ვარსკვლავით – მზე, ასევე ყველა დანარჩენი ბუნებრივი კოსმოსური ობიექტები, რომლებიც მზის გარშემო ბრუნავენ.  მზესთან გრავიტაციულად დაკავშიებული(ჰიპოთეზა გაზურ-მტვროვანი დისკოს შესახებ) მასების დიდი ნაწილი რვა პლანეტაშია გადანაწილებული, რომელთაც თითქმის წრიული ორბიტები გააჩნიათ და ბრტყელი დისკოს, ეკლიპტიკის(პლანეტის ან სხვა ობიექტის მზესთან შემაერთებელი წარმოსახვითი სიბრტყე) სიბრტყეში მოძრაობენ. ე.წ. შიდა ოთხი პატარა პლანეტა, მათ დედამიწის ჯგუფის პლანეტებსაც უწოდებენ, მერკური, ვენერა, დედამიწა, მარსი ძირითადათ სილიკატებისა და მეტალებისგან შედგებიან. გარე ოთხი პლანეტა: იუპიტერი, სატურნი, ურანი და ნეპტუნი, მათ გაზურ გიგანტებს უწოდებენ, ძირითადათ წყალბადისა და ჰელიუმისაგან არიან შემდგარნი, გაცილებით მასიურები არიან, ვიდრე დედამიწის ჯგუფის პლანეტები. იუპიტერი ყველა სხვა ერთად აღებულ პლანეტებზე მასიურია.

მზის სისტემაში არის მცირე ზომის ობიექტებით შევსებული ორი რეგიონი. ასტეროიდული სარტყელი, მდებარეობს მარსსა და იუპიტერს შორის, აქ მყოფი სხეულების შემადგენლობა დედამიწის ჯგუფის პლანეტების მსგავსია. ამ სარტყელის ყველაზე დიდი ობიექტები არიან ცერერა, პალადა და ვესტა. ნეპტუნს იქეთ ტრანსნეპტუნური ობიექტები იმყოფებიან, შემდგარნი წყლის, ამიაკისა და მეთანისაგან, მათ შორის ყველაზე დიდებია არიან პლუტონი, სედნა, ჰაუმეა, მაკემაკე და ერისი. ათასობით მცირე ზომის ობექტებს ემატებიან ასევე მცირე ზომების სხეულები, როგორებიც არიან ასტეროიდები, პლანეტარული კვაზითანამგზავრები და ტროელები, დედამიწის მახლობელი ასტეროიდები, კენტავრები, დამოკლიდები, ასევე მზის სისტემაში მოძრავი კომეტები, მეტეოროიდები და კოსმოსური მტვერი.

რვა პლანეტიდან ექვსი და ჯუჯა პლანეტები ბუნებრივი თანამგზავრებით არიან გარსშემორტყმულნი. ყველა გარე პლანეტას გააჩნია მტვრისა და სხვა ნაწილაკების რგოლები.

მზის ქარი(მზიდან ამომავალი პლაზმური ნაკადი) ვარსკვლავთშორის გარემოში გიგანტურ ბუშტს ქმნის, სეხელად ჰელიოსფერო, რომელიც გაიშვიათებული დისკოს ბოლომდეა გავრცელებული. ჰიპოთეტური ოორტის ღრუბელი, საიდანაც დიდი პერიოდების მქონე კომეტები მოდიან, შესაძლებელია ჰელიოსფეროზე ათასჯერ უფრო შორს იყოს გავრცელებული.

მზის სისტემგალაქტიკა ირმის ნახტომის შემადგენელი ნაწილია.

One thought on მოკლედ მზის სისტემის შესახებ