სამყაროს, ტვინისა და ინტერნეტის მსგავსება

ახალი მოდელირებით დგინდება, რომ სამყარო შეიძლება იზრდება და ვითარდება, როგორც გიგანტური ტვინივი.

კვლევის შედეგები ჟურნალ Nature’s Scientific Reports-ში 16 ნოემბერს გამოქვეყნდა. მეცნიერები ვარაუდობენ, რომ ზოგიერთი ჯერ არაღმოჩენილი ფუნდამენტური კანონები პატარა და მცირე სისტემების ზრდას არეგულირებენ: ადამიანის ტვინიდან ინტერნეტის რთულ ქსელებამდე და კიდევ უფრო გრანდიოზულ სმყარომდე.

კალიფორნიის უნივერსიტეტის თანამშრომელი დიმიტრი კრიუკოვი ამბობს:“ზრდის ბუნებრივი დინამიკა განსხვავაებული ქსელებისათვის ერთნაირია, როგორიცაა ინტერნეტი ან ტვინი, ან სოციალური ქსელები“.

ახალი კვლევის მიხედვით, უნდა არსებობდნენ ერთიანი ბუნებრივი კანონები , რომელბიც ამ ქსელების ზრდის დინამიკას განსაზღვრავენ. ქევინ ბესლერი ჰიუსტონის უნივერსიტეტიდან:“ერთი შეხედვით ეს სისტემები ერთმანეთისგან კარდინალურად განსხვავდებიან, საკითხავი ისაა, არსებობენ თუ არა კანონები, რომლებიც ამის ახსნაში დაგვეხმარებიან“.

სუპერკომპიუტერით სამყაროს კომპლექსური მოდელირების დროს, მეცნიერებმა შეამჩნიეს, რომ „სამყაროს ქსელი“, ანუ დრო-სივრცის სტრუქტურა, გრაფიკულად ისეთ ქსელებს ჰგავს, როგორიც ინტერნეტი, სოციალური და ბიოლოგიური ქსელებია. როცა მეცნიერებმა სამყაროს ისტორია სოციალური ქსელებისა და ადამიანის ტვინის ზრდას შეადარეს, ქსელების გაფართოებაში ერთნაირი კანონზომიერებები აღმოაჩინეს. დიმიტრი კრიუკოვი:“ფიზიკოსებისთვის ეს შეიძლება იყოს სიგნალი იმისა, რომ ამ მექანიზმების აღქმაში რაღაც გამოტოვებული ადგილები არსებობს. ალბათ, ზოგიერთი უცნობი კანონები ქსელების ცვლიელბასა და ზრდას არეგულირებენ: ტვინის უმცირესი ზომის უჯრედებიდან მეგაგალაქტიკებამდე. ეს, ახალი კვლევების დაწყებისათვის სრულიად საკმარისი მიზეზია(სამყარო ჰოლოგრამაა?! სიმების თეორია; ანთროპული პრინციპი; მტკიცებულება ევოლუციაზე მორწმუნეთათვის და არამორწმუნეთათვის; სამყარო საკუთარი ხელებით; მატრიცა).