ირმის ნახტომის სახლი – ზეგროვა „განუზომელი ზეცა“

ამერიკელმა, ფრანგმა და ებრაელმა ასტროფიზიკოსებმა ლოკალური(ახლო) სამყაროს რუკა შეადგინეს, რითაც ზეგროვას საზღვრების დადგენა შეძლეს, ზეგროვისა, რომელსაც „განუზომელი ზეცა“ უწოდეს(ლანიაკეა – ჰავაიელების ენაზე).

ლანიაკეა შემოსაზღვრავს რეგიონს, რომლის დიამეტრი 160 მეგაპარსეკია(522 მლნ.სინ.წ.), რაც ირმის ნახტომის დიამეტრზე 5000-ჯერ მეტია. ზეგროვას მასა ჩვენი გალაქტიკის მასას ასი ათასჯერ აჭარბებს.

რუკის შედგენისას მეცნიერებმა ყოველი ცალკეული გალაქტიკის მოძრაობა გაითვალისწინეს. თვითონ გალაქტიკები გროვებს წარმოქნიან, გროვებს შორის სიცარიელეებია, ე.წ. ვოიდები, რომლებშიც, როგორც კვლევები გვიჩვენებენ, ბნელი მატერია არის თავმოყრილი.

სპეციალისტების მიერ წარმოდგენილ სამგანზომილებიან ვიზუალიზაციაში ლოკალური სამყაროსთვის დამახასიათებელი სტრუქტურები ჩანან.

რუკის შესადგენად გალაქტიკათა ყველაზე დიდი კატალოგი – Cosmicflows-2 იქნა გამოყენებული. „განუზომელი ზეცა“ დაახლოებით 8000 გალაქტიკას მოიცავს, რომელთა შესახებაც მონაცემები Cosmicflows-2-ში არის ხელმისაწვდომი.

ლანიაკეაში თავმოყრილ გალაქტიკათა რეალური რაოდენობა ზემოთ ხსენებულ რიცხვს რამდენიმეჯერ აჭარბებს, თუმცა ასტრონომებმა მათი გადაადგილებების შესახებ მონაცემების შეგროვება ვერ შეძლეს. ლანიაკეა, ქალწულისა და სხვა ზეგროვებს მოიცავს, ასევე დიდ ატრაქტორს.

ირმის ნახტომი ქალწულის ზეგროვაშია, მისი მასა გალაქტიკისაზე ათასჯერ მეტია. მზიდან 65 მეგაპარსეკის(212 მლნ.სინ.წ.) მანძილზე მდებარე დიდი ატრაქტორი გრავიტაციულ ანომალიას წარმოადგენს, ზემოქმედებს ლინიაკეას გალაქტიკების მოძრაობაზე. მისი სტრუქტურა ახლაც გაურკვეველი რჩება. სავარაუდოდ, ბნელი მატერიის გროვა უნდა იყოს, ან გალაქტიკათა ზეგროვა, რომელიც ძნელად დაიმზირება დედამიწიდან(სამყაროს მსხვილმასშტაბიანი სტრუქტურა).