კარგად იცნობთ ჩვენს გალაქტიკას?

ირმის ნახტომი სპირალური გალაქტიკაა, გარსშემორტყმული გაზისა და მტვრის დისკოთი, რომელშიც ჩვენი მზის სისტემა მდებარეობს. მიჩნეულია, რომ ირმის ნახტომს  ოთხი ძირითადი სპირალური მკლავი აქვს: პერსევსის, გედის, კენტავრისა და ორიონის მკლავები. იგი 200 დან 400 მილიარდამდე ვარსკვლავისგან შედგება, აქ 50 მილიარდამდე პლანეტაა, ხოლო 500 მილიონი პლანეტა სიცოცხლისათვის თავსებად ზონაში შეიძლება მოძრაობდეს. ირმის ნახტომის დიამეტრი 100 000 სინათლის წელია, ხოლო სისქე 1000 სინათლის წელი, ალბათ უკვე შეგექმნათ წარმოდგენა რაოდენ დიდია ის, თუმცა ამაზე ბევრად დიდი გალაქტიკებიც არსებობს. მზეს 250 მილიონი წელი სჭირდება რათა სრული ბრუნი გააკეთოს ირმის ნახტომის ირგვლივ, ეს არის ერთი გალაქტიკური წელი. ხოლო სულ რაღაც რამდენიმე მილიონი წლის წინ ჩვენი მზე იმ პოზიციაზე იყო, როცა დედამიწაზე დინოზავრები ბატონობდნენ. ჩვენი გალაქტიკა იმ 200 მილიარდი გალაქტიკიდან ერთ-ერთია, რაც კი დღემდე აღმოუჩენიათ, ტექნოლოგიების ზრდასთან ერთად მათი რიცხვი კიდევ უფრო მატულობს.

ძველი ბერძენი ფილოსოფოსები თვლიდნენ, რომ ირმის ნახტომი უამრავი ვარსკვლავური გროვისგან შედგებოდა. პირველი ვინც დაამტკიცა, რომ ირმის ნახტომი უთვალავი ვარსკვლავისგან შედგებოდა, გალილეო გალილეი იყო, 1610 წელს მან თავისი ხელით გაკეთებული ტელესკოპით შეძლო შეესწავლა ჩვენი გალაქტიკა. მას შემდეგ იყო უამრავი მეცნიერის მოსაზრებები ირმის ნახტომზე, თუმცა მისი საბოლოო და ზუსტი ანალიზი ედუინ ჰაბლმა 1920 წელს ჩაატარა, ეს თანამედროვე ასტრონომებს დაეხმარათ დაესუზტებინათ ირმის ნახტომის ზუსტი ზომა და ფორმა, რამაც მათ თვალწინ  სამყაროს მაშსტაბები გაუხსნა.

რაც შეეხება ჩვენს მზის სისტემას, იგი ირმის ნახტომის ნახევარ გზაზე მდებარეობს, ორიონის შიდა მკლავზე. ჩვენი გალაქტიკის ცენტრში ზემასიური შავი ხვრელია, რომლის გარშემო, სავარაუდოდ, საშუალო მასის ხვრელი ბრუნავს.

ეს მცირეოდენი მასალაა ირმის ნახტომზე, მაგრამ იმედია ჩვენს მისტიურ გალაქტიკაზე ოდნავი წარმოდგენა მაინც შეგიქმენით…