ღვთაებრივი კინოსურა ღამის ცაზე პულსირებს

ყველამ კარგად იცით ღამის ცის ეს კაშკაშა ვარსკვლავი…

ლაპარაკია კინოსურაზე, დედამიწასთან ყველაზე უფრო ახლო და ელვარე, პულსირებად ცვლად ვარსკვლავზე. ის სხვა სახელითაა ცნობილი, სხვანაირად მას ”პოლარული” ვარსკვლავი ჰქვია.

პოლარული ვარსკვლავი ჩრდილოეთ პულუსთან ახლოს, დედამიწიდან 431 სინათლის წლის მანძილზე მდებარეობს. ის ცეფეიდების კლასის კუთვნილი ზეგიგანტია. უფრო სწორედ რომ ვთქვათ, არასტანდარტული ცეფეიდია: მისი პულსაციები პერიოდულად მიილევა, ხოლო ვარსკვლავი უფრო ელვარე ხდება.

მოგზაურთათვის პოლარული ვარსკვლავი კარგადაა ცნობილი, რადგან საუკეთესო ორიენტირია. საქმე იმაშია, რომ ის ღამის ცაზე პრაქტიკულად უძრავია და ზუსტად ჩრდილოეთისკენ მიუთითებს.

სახელი მას ძველი ბერძნული მითოლოგიის გმირის, ნიმფა კინოსურას საპატივცემულოდ შეარქვეს. ის თვით ზევსის ძიძა იყო, როცა ზევსი თავის მრისხანე მამას კრონოსს ემალებოდა. მადლიერების ნიშნად ზევსმა, კინოსურა პატარა დათვის თანავარსკვლავედში მოათვსა ცაზე.

სინამდვილეში, პოლარული ვარსკვლავი სამმაგი ვარსკვლავური სისტემაა, და არა ერთი ვარსკვლავი. სისტემის ცენტრში მზეზე 2000-ჯერ ელვარე ზეგიგანტი Polaris A მდებარეობს. Polaris B საკმაო მანძილითაა დაშორებული Polaris A-დან, ამიტომ მისი დანახვა პლანეტის ზედაპირზე განთავსებული ტელსკოპებითაცაა შესაძლებელი. რაც შეეხება მესამე, ჯუჯა კომპანიონს Polaris Ab-ს, ის ისე ახლოსაა ზეგიგანტთან, რომ მისი გადაღება მხოლოდ ორბიტალურმაჰაბლმა” შეძლო, ისიც აპარატურის რეჟიმების გადაწყობით. Polaris Ab-ს ორბიტალური პერიოდი დაახლოებით 30 წელია. ასტრონომთა აზრით, პოლარული და მისი კომპანიონები, შესაძლებელია, ღარიბი გაფანტული ვარსკვლავური გროვას ნარჩენები იყოს.