მეტეორიტული ნაკადი ჯემინიდები

ყოველწლიური მეტეორიტული ნაკადის რადიანტი(შემოსვლის წერტილი), ტყუპების თანავარსკვლევედში  მდებარეობს, ამავე თანავარსკვლავედის კაშკაშა ვარსკვლავის, კასტორის მახლობლად, მაქსიმუმით 13-14 დეკემბერს. ამ რიცხვებში მეტეორიტების სიხშირე იქნება 120 ანთება საათში(6m). ჯემინიდები, სხვებისგან კაშკაშა მეტეორიტებით გამოირჩევა, ბევრია ბოლიდიც(გნსაკუთრებით ელვარე). ნაკადი, დედამიწის შემხვედრი მიმართულებით კიარ მოძრაობს, არამედ ეწევა მას, ამიტომ მეტეორიტების სიჩქარე მაღალი არ არის – დაახლოებით 35 კმ/წმ.

ნაკადს ასტრონომებმა იდუმალებით მოცული უწოდეს. რადგან ჯემინიდები(ტყუპები) განხვავდებიან სხვა ცნობილი მეტორიტული ნაკადებისგან. საქმე იმაშია, რომ მათი უმრავლესობა დაკავშირებულია კომეტებთან, ჯემინიდები კი 5,1 კილომეტრიანი ასტეროიდის, ფაეტონ 3200-ის ნამსხვრევებია.

ეს ციური სხეული 1983 წელს ნასას თანამგზავრმა IRAS-მა აღმოაჩინა. ობიექტი ოპერატიულად იყო კლასიფიცირებული, როგორც ასტეროიდი: არ ქონდა კომეტური კუდი, ორბიტა კვეთდა ასტეროიდების სარტყელს(დედამიწის ჯგუფის ოთხივე პლანეტის ორბიტებსაც), კომეტებს არც ფერით გავდა, უფრო, გაცივებულ მცირე პლანეტას. ერთ-ერთი ვერსიით ის, გიგანტურ ასტეროიდს – პალადა, მოწყდა, რის შედეგადაც ჯემინიდების მეტეორიტული ნაკადი გაჩნდა. ფაეტონი ასტეროიდებიდან ყველაზე ახლოს მიდის მზესთან, რის გამოც მას მზის ღმერთის, ჰელიოსის შვილის სახელი – ფაეტონი შეარქვეს.

მოგვიანებით, მკვლევარებმა უფრო დაწვრილებით შეისწავლეს ჯემინიდების ორბიტები და დაასკვნეს, რომ ისინი თვითონ ფაეტონიდან არიან გამოტყორცნილი. ნახევარ წელიწადში ერთხელ ასტეროიდი მერკურის ახლოს ჩაიფრენს, ანუ მზესთან ახლოს, რაც მის ძლიერ გაცხელებას იწვევს.

ერთი წლის წინ მეცნიერებმა ახალი მონაცემები მიიღეს: ფაეტონი შეიძლება არ არის ასტეროიდი, არამედ სპეციფიური კომეტაა. ამაზე სიკაშკაშის უეცარი მატება და მტვრის ამონაფრქვევი მიუთითებს. ახალი მონაცემები მათ კოსმოსური აპარატების STEREO-ს საშუალებით მიიღეს.

XXI საუკუნეში მისი ერთბაშად რამდენიმე მჭიდროდ მოახლოებაა მოსალოდნელი დედამიწასთან: ერთ-ერთი უკვე იყო 2007 წლის 10 დეკემბერს, როცა ასტეროიდმა დედამიწას 18,1 მლნ. კილომეტრის მანძილზე ჩაუარა, შემდგომი მოახლოებები 2017,2050, 2060 და ყველაზე უფრო მჭიდრო მოახლოება 2093 წლის 14 დეკემბერს მოხდება, როცა ფაეტონსა და ჩვენს პლანეტას შორის მანძილი დაახლოებით 3 მილიონ კილომეტრს გაუტოლდება.