”ეგზომარსი – 2016” – სტარტი – 14 მარტი

ყველაზე უფრო მეტ აქტიურობას, დღეისათვის, წითელი პლანეტის კვლევაში, ამერიკის კოსმოსური სააგენტო – NASA, იჩენს. სიტუაციის შეცვლას ევროპის კოსმოსური სააგენტო(ESA) და როსკოსმოსი შეეცდება, რომლებიც მომავალ კვირას ერთობლივი მასშტაბური პროექტის – ”ეგზომარსი”, პირველ ფაზაზე გადავლენ, პროექტისა, რომლის მთავარი ამოცანაა სიცოცხლის კვლების აღმოჩენა მარსზე.

ამ მომენტისთვის, კოსმოდრომზე – ”ბაიკანური”(ყაზახეთი), ორი კოსმოსური აპარატის წინასასტარტე მზადება მიმდინარეობს: ორბიტალური მოდული – TGO(გაზების ინდიკატორი) და დასაშვები მოდული ”სკიაპარელი”(იტალიელი ასტრონომი), რომლებსაც რაკეტა-მატარებლი – ”პროტონ – М”, გაიტანს კოსმოსში( 14 მარტი, 12:31 სთ. მოსკოვის დროით). მარსისა და დედამიწის ახლანდელი ურთიერთგანლაგება ისეთია, რომ წითელ პლანეტამდე მისაღწევად აპარატს 7 თვე დასჭირდება(1).

egzomarsi 2016 zondi

”მეთანი, უპირველეს ყოვლისა, იმით არის საინტერესო, რომ მზის სიანთლის ზემოქმედებით ძალიან სწრაფად იშლება. თუ იქაურ ატმოსფეროში არის მეთანი, უნდა იყოს მისი წყაროც, რომელიც მის მარაგს მუდმივად ანახლების. ამავე დროს, მეთანის წყარო გეოლოგიური აქტიურობაც შეიძლება იყოს და ბიოლოგიურიც” – ამბობს ბრიუს ჯაკოვსკი, მისიის ერთ-ერთი ხელმძღვანელი.

”ბოლო რამდენიმე ათეული წლის განმავლობაში უკვე ასპროცენტიანად ვიცით, რომ მარსი, წარმოუდგენლად რთული სისტემაა. MAVEN(NASA) მარსის ატმოსფეროს ხვედრი)), ატმოსფეროს ზედა ფენებს იკვლევს, TGO კი ქვედა ფენებს შეისწავლის. თუ გვინდა, რომ მარსი ერთ მთლიან სისტემად აღვიქვათ, ორივე აპარატიდან მიღებულ მონაცემებზე უნდა ვიმუშაოთ” – დასძენს ჯაკოვსკი(ისევ მარსული მეთანის შესახებ).

ზედაპირის კვლევაც აუცილებლად უნდა გაგრძელდეს. თუ ყველაფერი გეგმის მიხედვით ჩაივლის, დასაშვები მოდული – ”სკიაპარელი”, მარსის ზედაპირზე ამა წლის 19 ოქტომბერს დაჯდება, რის მერეც ევროპის კოსმოსურ სააგენტოს 2-დან 8 დღემდე დრო ექნება ამ მოდულით ჩასატარებელი კვლევებისთვის(აკუმულატორების რესურსის გამო).

დასაშვები მოდული ექსპერიმენტული უფროა, ვიდრე სრულსფასოვანი მეცნიერულ-კვლევითი ინსტრუმენტი. ევროპის კოსმოსურ სააგენტოს სურს მოდულის სითბური დამცავის, ძრავებისა და პარაშუტის გამოცდა. ყველა ეს ტექნოლოგია მისიის მეროე ფაზაში იქნება გამოყენებული, როცა პროექტი – ”ეგზომარსი”, 2018 წელს მარსისკენ გაცილებით დიდ მარსმავალს გააგზავნის(სად დაჯდება “პასტერი”?; პროექტი ExoMars; მარსმავლები).

httpv://youtu.be/kfWmn9lDgSw