ყველაზე თხელი გალაქტიკა

კოსმოსურმა ტელესკოპმა „ჰაბლმა“, გალაქტიკა IC 2233-ის გამოსახულება მიიღო, მისი სისქე დიამტერზე ათჯერ ნაკლებია(NASA).

გალაქტიკა IC 2233 დედამიწიდან 40 მილიონი სინათლის წლის მანძილზე მდებარეობს. ის სიპარული გალაქტიკების ტიპს ეკუთვნის, თუმცა, უმრავლესობისგან განსხვავებით მას არ გააჩნია დამახასითებელი შესქელაბა ცენტრში – ბალჯი. გარდა ამისა, გალაქტიკის ვარსკვლავთშორისი მტვერი ერთ ცენტრალურ ხაზად კი არ არის შეკრებილი, არამედ ცენტრთან ახლოს მცირე კლასტერების სახითაა გაფანტული.

გალაქტიკების ყველაზე უფრო გავრცელებული მორფოლოგიური მახასიათებლები, რომელიც ედუინ ჰაბლმა(1) წარმოადგინა, გალაქტიკების ელიფსურ, ლინზასმაგვარ, სპირალურ და არსწორ ტიპებად დაყოფას გულისხმობს. ტიპიური სპირალური გალაქტიკა, ბალჯისა და ჩახვეული მკლავების გარდა, სფეროიდალურ ჰალოსაც შეიცავს. მასში ცალკეული ვარსკვლავური გროვები და ვარსკვლავთშორისი გაზები მდებარეობს.

ახლახანს „ჰაბლის“ საშუალებით ასტრონომებმა შვიდი უძველესი გალაქტიკა აღმოაჩინეს(2), რომლებიც რეიონიზაციის ეპოქას მიეკუთვნება – პირველი ვარსკვლვების „ანთების“ დროს. აღმოჩენა, „ჰაბლზე“ 2009 წელს დამონტაჟებული მაღალი მგრძნობელობის ფართოკუთხიანი კამერის საშუალებით მოხერხდა.