მზის სისტემაზე ორჯერ ხნიერი ვარსკვლავთგროვა

სფერული ვარსკვლავთგროვა NGC 6752 ელვარებით მესამეა ღამის ცის ობიექტთა შორის. მისი ასაკი დახლოებით 10 მილიარდი წელია, ანუ მზის სისტემაზე ორჯერ უფრო ხნიერია.

შეგახსენებთ, რომ საზოგადოდ მიღებული ჰიპოთეზის მიხედვით, ჩვენი მზის სისტემის ფორმირება 4,6 მილიარდი წლის წინ გიგანტური გაზურ-მტვროვნი ღრუბლის ნაწილის კოლაფსით დაიწყო.

სფერული ვარსკვლავთგროვა NGC 6752 დიდი რაოდენობით შეიცავს ე.წ. ”ჩამორჩენილ ცისფერ ვარსკვლავებს”, ზოგიერთი მათგანის ნახვა ამ გამოსახულებაზეც შეიძება, რომელიც ორბიტალურმა ტელესკოპმა ”ჰაბლმა” გადაიღო.

ეს ვარსკვლავები ჩვეულებრივებზე ცხელები არიან, ხოლო მათი სპექტრი კი მნიშვნელოვნადაა გადაწეული ცისფრისკენ, კლასტერის სხვა ვარსკვლავებისგან განსხვავებით. ამის გამო ჰერცშპრუნგ-რასელის დიაგრამაზე ისინი ცალკე არიან გამოყოფილნი. თავიანთი არსებობით ”ჩამორჩენილი” ვარსკვლავები ევოლუციის სტანდარტულ მოდელს არღვევენ, რომლის მიხედვით, ვარსკვკლავები ერთი და იგივე გაზურ-მტვროვანი ღრუბლიდან ერთი და იგივე დროს გაჩნდნენ. ”ჩამორჩენილებმა”, როგორც ჩანს, ანომალური ვარსკვლავური ევოლუცია გადაიტანეს.

NGC 6752-ში ”ჩამორჩენილების” ასეთი დიდი რაოდენობით არსებობა(38%-ით მეტი, ვიდრე სხვა გროვებში), მეცნიერთა აზრით, ვარსკვლავების შეჯახებებითაა გამოწვეული. მიუხედავათ იმისა, რომ NGC 6752-მდე მანძილი 13 000 სინათლის წელია, ”ჰაბლმა” ამ გროვას ვარსკვლავების ელვარების დანახვა მაინც შეძლო.